3.10 De Motor

Dit vliegtuig wordt uitgevoerd mt een Lycoming O360 motor. Een echte vliegtuigmotor van pakweg 6 liter inhoud. 180 PK, vier cilinder boxermotor.

De motor heb ik in Duitsland gevonden, en is ruim voldoende sterk om het vliegtuig te trekken.

Nu is het nog een carburateurmotor, maar deze wordt omgebouwd tot een injectiemotor. Nu heeft hij nog ouderwetse magneten, maar straks krijgt hij eletronische ontsteking. Zo probeer ik van een benzineslurpende "Stoommachine" een moderne zuinig opererende injectiemotor te maken.

Wordt nog een mooi klusje. Ruben Penterman zal mij hier me helpen.

 

De motor is inmiddels op de romp geplaatst, om een cowling te bouwen. Het lijkt redelijk goed te passen.Het is de bedoeling dat het voorfrontje van glasvezel gemaakt word en de zijkanten van aluminium.

De ruimte tussen de motor en brandschot is niet groot, maa als alles naar wens verloopt hoeft dar ook niet veel meer gemonteerd t worden,aangezien er electronische ontsteking op komt, electrische brandstofpompen, en een vacuumpomp ben ik traks niet nodig.